سؤال پرتکرار “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” یکی از مهم­ترین سؤالاتی است که امروزه در حوزه کسب و کارهای گوناگون مطرح میشود. اهمیت دیجیتال مارکتینگ از آن­جایی نشأت می­گیرد که روز به روز به تعداد افرادی که از فضای مجازی برای تفریح، کسب درآمد، به دست آوردن اطلاعات و … استفاده می­کنند، افزوده می­شود. به همین دلیل است که استفاده از ابزارهای اینترنتی برای بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتری، به یکی از مهم­ترین بخش­های هر کسب و کار تبدیل شده است. همانطور که متوجه شدید، معنی دیجیتال مارکتینگ، همان بازاریابی اینترنتی است.

ارتباط میان موفقیت یک کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست
دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه بهتر متوجه شویم دیجیتال مارکتینگ یعنی چه، خوب است کمی بیشتر به نقش اینترنت در موفقیت مشاغل بپردازیم. در سال­های دور صاحبین یک حرفه، چگونه محصول خود را به دیگران معرفی و آن­ها را به خرید ترغیب می­کردند؟ آیا همان روش­ها در دنیای امروز که فضای مجازی در آن حرف اول را می­زند جواب­گو هستند؟ درست است که هنوز هم بروشورهای چاپ شده، بنرهای بزرگ تبلیغاتی در بزرگراه­ها و … تأثیر مهمی در فروش دارند. ولی باید بپذیریم که بسیاری از ما بیشترین تأثیر را از رسانه­‌ها و خصوصاٌ رسانه‌­های اینترنتی دریافت می­کنیم. به همین دلیل است که بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز یک امر واجب برای پیشبرد کسب و کارها به حساب می­آید.

اما اینجا سؤالات زیادی مطرح می­شود؛ انواع دیجیتال مارکتینگ یا روشهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کدام یک از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کارآمدتر هستند؟ و … در ادامه همراه ما باشید تا برای تمام این سؤالات پاسخ­های جامع پیدا کنیم.

انواع روش­های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی را می­توان به دو نوع درون­گرا و برون­گرا تقسیم کرد. بازاریابی درون­گرا یعنی شما به عنوان صاحب کسب و کار به طور غیرمستقیم باعث جلب توجه مخاطب و مراجعه او به خود می­شوید. یکی از مثال­های آن استفاده از روش تولید محتوا است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. به عبارتی دیگر در بازاریابی درون­گرا مشتری با انتخاب و میل خود به سراغ شما می­آید. اما بازاریابی برون­گرا روندی بالعکس دارد. یعنی این شما هستید که به سمت مخاطب گام برمی­دارید تا او را مجاب به استفاده از محصولات خود نمایید. برای مثال تبلیغاتی که در سایت­های مختلف باز می­شوند، نمونه­ای از این نوع بازاریابی اینترنتی به شمار می­روند.

بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی تنها به راه ­اندازی یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام محدود نمی­شود، هر چند که همین دو مورد نیز از جمله مهم­ترین ابزارهای آن هستند. در بخش­های زیر تک­تک ابزارهای کارآمد دیجیتال مارکتینگ معرفی خواهند شد و مزایا و معایب هر کدام نیز مورد بررسی قرار می­گیرند. با مطالعه این موارد می­توانید بهترین ابزار را که برای کسب و کار شما بیشترین تأثیر را دارد، انتخاب کنید.

ابزار اول: شبکه‌­های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ چیست
شبکه‌های اجتماعی

به عنوان اولین ابزار می­توانیم درباره شبکه‌­های اجتماعی صحبت کنیم. احتمالاً اگر از شما بپرسیم “متداول­ترین شبکه اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ چیست؟”، پاسخ شما اینستاگرام خواهد بود که البته پاسخ درستی است. حقیقت این است که امروزه بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک به عنوان اولین قدم برای بازاریابی اینترنتی به سراغ راه­اندازی پیچ اینستاگرامی می­روند. پس میتوان گفت شبکه‌­های اجتماعی از جمله اینستاگرام، قوی­ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ به حساب می­آیند. این شبکه­‌ها در دسترس اکثر افراد جامعه هستند و باعث شکل­گیری ارتباطی نزدیک با فروشنده و مخاطب می­شوند. ولی آیا تنها داشتن پیج اینستاگرام برای موفقیت یک کسب و کار کافیست؟

ابزار دوم: وب سایت اینترنتی

اگر می­خواهید بدانید اصلی‌­ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست، باید به سراغ وب سایت­های اینترنتی بروید. اگر فردی در کنار راه اندازی یک حساب در شبکه‌های اجتماعی، وب سایت اینترنتی کسب و کار خود را نیز راه­‌اندازی کند می­تواند بیش از پیش اعتماد مخاطب را جلب نماید. همچنین داشتن سایت علاوه افزایش بر اعتبار و اعتماد برای کسب و کار، راه را برای استفاده از ابزارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل، موتور جستجوی گوگل و … نیز باز می­کند. پس به عنوان صاحب یک کسب و کار، حتماً داشتن وب سایت را در اولویت­های اول بازاریابی خود قرار دهید.

 یکی از خدمات پارپی راه اندازی وبسایت وردپرسی و اختصاصی می باشد.در صورت نیاز به مشاوره رایگان میتوانید با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

وردپرس (WordPress )چیست؟

ابزار سوم: سئو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سئو

قدم بعد از راه‌­اندازی سایت برای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به جرأت می­توان گفت، تمرکز بر سئو سایت پاسخ این سؤال است. بهینه­سازی موتورهای جستجو می­تواند باعث بالا رفتن رتبه سایت شما در گوگل و به دنبال آن سرازیر شدن تعداد زیادی از کاربران اینترنت به سمت وب سایت کسب و کار شما می­شود. بدون شک کاربری که برای تأمین نیاز خود، از جستجو در گوگل به سایت شما می­رسد، با احتمال زیادی می­تواند تبدیل به مشتری شود. پس نباید از اهمیت این ابزار هوشمند غافل شوید.

ابزار چهارم: بازاریابی محتوا

اگر می­خواهید بدانید یکی از مؤثرترین روش­های جذب مخاطب و دیجیتال مارکتینگ چیست، ما استفاده از محتوای مناسب و جذاب را پیشنهاد می­دهیم. ساخت محتوا یکی از تأثیرگذارترین روش­ها برای جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری است. این محتوا می­تواند یک مقاله یا نوشته کوتاه باشد، ممکن است یک ویدئوی آموزشی رایگان باشد و … با یک محتوای متفاوت و جذاب میتوانید به راحتی و به طور غیرمستقیم، طرفداران بسیاری برای کسب و کار خود به دست آورید.

ابزارهای دیگری مانند بازاریابی ایمیلی، ارسال پیامک، تبلیغات کلیکی در فضای اینترنت و … نیز برای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می­گیرند که هر کدام می­توانند در حد و اندازه خود مفید واقع شوند و پاسخی برای سؤال “بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟” باشند. مهم این است که در بهترین زمان، بهترین روش را انتخاب کنید.