سؤال پرتکرار “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” یکی از مهمترین سؤالاتی است که امروزه در حوزه کسب و کارهای گوناگون مطرح میشود. اهمیت دیجیتال مارکتینگ از آنجایی نشأت میگیرد که روز به روز به تعداد افرادی که از فضای مجازی برای تفریح، کسب درآمد، به دست آوردن اطلاعات و … استفاده میکنند، افزوده میشود. به همین دلیل است که استفاده از ابزارهای اینترنتی برای بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتری، به یکی از مهمترین بخشهای هر کسب و کار تبدیل شده است. همانطور که متوجه شدید، معنی دیجیتال مارکتینگ، همان بازاریابی اینترنتی است.
ارتباط میان موفقیت یک کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای اینکه بهتر متوجه شویم دیجیتال مارکتینگ یعنی چه، خوب است کمی بیشتر به نقش اینترنت در موفقیت مشاغل بپردازیم. در سالهای دور صاحبین یک حرفه، چگونه محصول خود را به دیگران معرفی و آنها را به خرید ترغیب میکردند؟ آیا همان روشها در دنیای امروز که فضای مجازی در آن حرف اول را میزند جوابگو هستند؟ درست است که هنوز هم بروشورهای چاپ شده، بنرهای بزرگ تبلیغاتی در بزرگراهها و … تأثیر مهمی در فروش دارند. ولی باید بپذیریم که بسیاری از ما بیشترین تأثیر را از رسانهها و خصوصاٌ رسانههای اینترنتی دریافت میکنیم. به همین دلیل است که بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز یک امر واجب برای پیشبرد کسب و کارها به حساب میآید.
اما اینجا سؤالات زیادی مطرح میشود؛ انواع دیجیتال مارکتینگ یا روشهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کدام یک از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کارآمدتر هستند؟ و … در ادامه همراه ما باشید تا برای تمام این سؤالات پاسخهای جامع پیدا کنیم.
انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی اینترنتی را میتوان به دو نوع درونگرا و برونگرا تقسیم کرد. بازاریابی درونگرا یعنی شما به عنوان صاحب کسب و کار به طور غیرمستقیم باعث جلب توجه مخاطب و مراجعه او به خود میشوید. یکی از مثالهای آن استفاده از روش تولید محتوا است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. به عبارتی دیگر در بازاریابی درونگرا مشتری با انتخاب و میل خود به سراغ شما میآید. اما بازاریابی برونگرا روندی بالعکس دارد. یعنی این شما هستید که به سمت مخاطب گام برمیدارید تا او را مجاب به استفاده از محصولات خود نمایید. برای مثال تبلیغاتی که در سایتهای مختلف باز میشوند، نمونهای از این نوع بازاریابی اینترنتی به شمار میروند.
بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی اینترنتی تنها به راه اندازی یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام محدود نمیشود، هر چند که همین دو مورد نیز از جمله مهمترین ابزارهای آن هستند. در بخشهای زیر تکتک ابزارهای کارآمد دیجیتال مارکتینگ معرفی خواهند شد و مزایا و معایب هر کدام نیز مورد بررسی قرار میگیرند. با مطالعه این موارد میتوانید بهترین ابزار را که برای کسب و کار شما بیشترین تأثیر را دارد، انتخاب کنید.
ابزار اول: شبکههای اجتماعی
به عنوان اولین ابزار میتوانیم درباره شبکههای اجتماعی صحبت کنیم. احتمالاً اگر از شما بپرسیم “متداولترین شبکه اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ چیست؟”، پاسخ شما اینستاگرام خواهد بود که البته پاسخ درستی است. حقیقت این است که امروزه بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک به عنوان اولین قدم برای بازاریابی اینترنتی به سراغ راهاندازی پیچ اینستاگرامی میروند. پس میتوان گفت شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، قویترین ابزار دیجیتال مارکتینگ به حساب میآیند. این شبکهها در دسترس اکثر افراد جامعه هستند و باعث شکلگیری ارتباطی نزدیک با فروشنده و مخاطب میشوند. ولی آیا تنها داشتن پیج اینستاگرام برای موفقیت یک کسب و کار کافیست؟
ابزار دوم: وب سایت اینترنتی
اگر میخواهید بدانید اصلیترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست، باید به سراغ وب سایتهای اینترنتی بروید. اگر فردی در کنار راه اندازی یک حساب در شبکههای اجتماعی، وب سایت اینترنتی کسب و کار خود را نیز راهاندازی کند میتواند بیش از پیش اعتماد مخاطب را جلب نماید. همچنین داشتن سایت علاوه افزایش بر اعتبار و اعتماد برای کسب و کار، راه را برای استفاده از ابزارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل، موتور جستجوی گوگل و … نیز باز میکند. پس به عنوان صاحب یک کسب و کار، حتماً داشتن وب سایت را در اولویتهای اول بازاریابی خود قرار دهید.
یکی از خدمات پارپی راه اندازی وبسایت وردپرسی و اختصاصی می باشد.در صورت نیاز به مشاوره رایگان میتوانید با شماره تماس درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.
ابزار سوم: سئو
قدم بعد از راهاندازی سایت برای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به جرأت میتوان گفت، تمرکز بر سئو سایت پاسخ این سؤال است. بهینهسازی موتورهای جستجو میتواند باعث بالا رفتن رتبه سایت شما در گوگل و به دنبال آن سرازیر شدن تعداد زیادی از کاربران اینترنت به سمت وب سایت کسب و کار شما میشود. بدون شک کاربری که برای تأمین نیاز خود، از جستجو در گوگل به سایت شما میرسد، با احتمال زیادی میتواند تبدیل به مشتری شود. پس نباید از اهمیت این ابزار هوشمند غافل شوید.
ابزار چهارم: بازاریابی محتوا
اگر میخواهید بدانید یکی از مؤثرترین روشهای جذب مخاطب و دیجیتال مارکتینگ چیست، ما استفاده از محتوای مناسب و جذاب را پیشنهاد میدهیم. ساخت محتوا یکی از تأثیرگذارترین روشها برای جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری است. این محتوا میتواند یک مقاله یا نوشته کوتاه باشد، ممکن است یک ویدئوی آموزشی رایگان باشد و … با یک محتوای متفاوت و جذاب میتوانید به راحتی و به طور غیرمستقیم، طرفداران بسیاری برای کسب و کار خود به دست آورید.
ابزارهای دیگری مانند بازاریابی ایمیلی، ارسال پیامک، تبلیغات کلیکی در فضای اینترنت و … نیز برای بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرند که هر کدام میتوانند در حد و اندازه خود مفید واقع شوند و پاسخی برای سؤال “بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟” باشند. مهم این است که در بهترین زمان، بهترین روش را انتخاب کنید.